زنی که امروز مادربزرگ ماست، روزی هم‌سن و سال ما بوده، ازدواج کرده و مادر یا پدر ما را به دنیا آورده و او را بزرگ کرده. با ازدواج فرزندش خوشحال شده و جزو اولین کسانی بوده که بعد از تولدمان ما را در آغوش گرفته و بزرگ‎ شدن ما را هزار آرزوی خوب شاهد بوده است. ما بخشی از وجود این زن هستیم و ناچاریم این واقعیت تلخ را بپذیریم که دیر یا زود او را از دست خواهیم داد.

چرا در کنار همه کارهایی که برای شاد بودن خود و اطرافیان‌مان می‌کنیم به شاد کردن این زن دوست‌داشتنی فکر نکنیم؟
مادربزرگ‌ها از ما هیچ چیز عجیب و غریب غیرممکنی نمی‌خواهند. کادوهای گران‌قیمتی که شاید دوست‌تان را حسابی شاد و شگفت‌زده کند ممکن است اشک این زن را دربیاورد و حتی غصه بخورد که چرا به خاطر او انقدر خودتان را به زحمت انداخته‌اید.

کافی است آنها را دوست داشته باشید و به آنها بگویید چقدر از اینکه در کنارشان هستید خوشحالید. این جمله برای یک مادربزرگ بیشتر از همه جواهرات عالم ارزش دارد.

خودتان را مشتاق شنیدن گذشته نشان دهید. گذشته او گذشته خود شما هم هست. شنیدن از گذشته‌ای که به شما تعلق دارد اتفاق جالبی است که تا وقتی مادربزرگ را دارید، شانس شنیدن و تصور آن را خواهید داشت.

با او عکس‌های خانوادگی را تماشا کنید. پشت هر کس داستانی وجود دارد که مادربزرگ از تعریف آن و نوه از شنیدن آن لذت می‌برند.
از مادربزرگ‌تان تعریف کنید. از خانه‌اش، گل‌هایش، لباس‌ها و سلیقه اش حرف بزنید. هر غذایی که او درست کرد بخورید، حتیاگر آن غذا را دوست نداشته باشید.

به او هدیه‌های ساده‌ای بدهید که ارزش آن در عشق و قدردانی‌ای است که انتقال می‌دهید. یک عکس دو نفره از خودتان و مادربزرگ، یا مادربزرگ در میان جمع خانواده، او را شاد خواهد کرد.

با او در تماس باشید. اگر نمی‌توانید مدام به او سر بزنید با تماس تلفنی او را خوشحال کنید و بگویید به یادش هستید.

هیچ وقت سعی نکنید او را تغییر دهید و بدون اجازه او جای چیزی را در خانه عوض نکنید.

مراقب سلامتی او باشید و در رفت‌وآمدهایش به پزشک او را همراهی کنید. او در هر شرایطی به حضور شما افتخار می‌کند. حضور شما در کنار او خصوصا بیرون از خانه قوت قلب بزرگی است.

هیچ کدام از این کارهای سخت و غیرممکن نیستند. خصوصا اگر بدانید زمان زیادی برای انجام این کارها را ندارید، از همه این‌ کارها لذت خواهید برد.

rangirangi.com